MindfulPatience

MindfulPatience betyder i overført betydning at være til stede i nuet og have tålmodighed.

At være tilstede i nuet er nødvendigt hvis du ønsker at blive stressfri. Det vigtigste i mindfulness er, at du er tilstede her og nu i lige nøjagtigt dette øjeblik, uden at lave andet end at holde opmærksomheden på, at du er her lige nu. Du retter din fulde opmærksomhed mod hele den proces du er i for at blive stressfri.

Tålmodighed er en af de vigtigste egenskaber vi kan give os selv og en af de sværeste. Vi kender alle sammen til den der utålmodighed der opstår, når ham der foran ved kassen i supermarkedet, lige har glemt noget og løber afsted efter det. Eller når en bilist ved vejarbejde, lige skal mase sig op i køen ved at køre uden om, for så at opdage at der er vejarbejde og derefter maser sig ind i køen af biler, eller vi bliver utålmodige når chefen ikke kan træffe en beslutning, så man kan komme videre eller afslutte sin opgave eller når man står og venter på sin eksamenskarakter og synes censor er alt for længe om at vurdere osv. Der er uanede af punkter hvor vi dagligt bliver utålmodige.

Manglende tålmodighed fremmer stress, derfor er det så vigtigt at træne vores tålmodighed.

Tålmodighed ER at have modet til at tåle:

  • At ting tager tid: Lade tingene udfolde sig i deres eget tempo, hvilket også vil sige, at skifte fokus fra målet eller resultaterne til rejsen mod målet – give dig selv lov til at være til stede og nærværende i processen.
  • At det ikke lige gik, som du havde forventet: Når du accepterer at alting ikke lige går som du forventede det, så kan du klare meget mere. Når du er åben for de nye muligheder som livet tilbyder, i stedet for, at have fokus på alt dét, der ikke gik godt eller føles forkert, dårligt eller ikke rigtigt.
  • At en ubehagelig følelse flyder igennem dig: Sidde med hvad end du føler, anerkende det, acceptere det og ikke undertrykke det eller skubbe det væk. Vide med dig selv at følelser blot er energi, der strømmer igennem din krop, og at det er normalt at føle ubehag en gang imellem.
  • At der nogle gange er udfordringer, modgang og modstand: når noget ikke virker, er det tiden at gøre noget andet feks. ”Jeg forsøger igen!” og ikke opgive med et: “Det virker ikke!”.

For …  ja, utålmodighed fremmer stress – både fysisk og psykisk.

Måske kender du også til fornemmelserne i kroppen, når utålmodigheden har grebet om dig: Uro, rastløshed, aggressivitet, kort lunte.

Og i din tankeverden: Flere dømmende tanker, irritation (især overfor andre) og oplevelsen af at ’verden er imod dig’.

Præcist de samme symptomer som når du er i en usund stresstilstand.

​Få mit nyhedsbrev!

​​Få nyheder og tilbud direkte i din indbakke.
Jeg spammer ikke og du kan altid framelde dig igen.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0a405":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"0a405":{"val":"rgb(0, 145, 153)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0a405":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Tilmeld nyhedsbrevet nu!