Hvad er stress

Stress er de forandringer der sker i kroppen og hjernen, når vi belastes over en længere periode. Stress er det pres vi mærker indefra som vores følelser og tanker. Har dette pres varet for længe, er det at du kan blive meget alvorligt syg. Stress er et hormon, som udløses når vi er pressede.  Der findes flere former for stress, der er den kortvarige og den langvarige stress.

Kortvarig stress

Kortvarig stress er den type stress som alle mennesker udsættes for en gang imellem. Denne type stress medfører en række fysiologiske, psykiske og adfærdsmæssige reaktioner, der skærper  vores opmærksomhed og gør hver enkelt i stand til at yde sit bedste i den nuværende situation. Det kan være situationer, som kræver en ekstraordinær indsats fra os i den givne situation. Feks.

  • Ulykker
  • Eksamener
  • Konflikter
  • Deadlines på jobbet

Alle disse situationer kræver vores skærpede opmærksomhed og gør os i stand til at handle. Når disse udfordringer er overstået, er det vigtigt, at kroppen igen finder ro til at genopbygge sine ressourcer, så tilstanden ikke varer ved og udvikler sig til langvarig stress.

 

Langvarig stress

Langvarig stress opstår når der er en ubalance imellem de udfordringer du står over for og de muligheder du har for at håndterer og sløse udfordringen.

Årsager til langvarigstress kan feks. være

  • Belastningsgraden af dit arbejde og/eller privatlivet
  • Alvorlige begivenheder i dit liv, feks. skilsmisse, alvorlig sygdom, dødsfald og lign.
  • Manglende fritid med tilstrækkelig hvile

Langvarig stress skyldes oftest, at man er belastet på flere livsområder på en gang.

 

Stress og motion

Der er mange meninger om stress og fysisk aktivitet og om det er godt for en stresset person, at være fysisk aktiv. Fysisk aktivitet, er sundt når man lider af alvorlig stress, men med måde. Moderat fysisk aktivitet feks. at gå en tur dagligt i et tempo hvor man kan føre en normal samtale uden at blive forpuset, kan på alle måder være med til at heale en presset sjæl.

Overordnet set er der mange fordele ved fysisk aktivitet, her er nogle af dem.

  • Det virker afstressende og afslappende
  • Det giver energi
  • Man får en bedre nattesøvn
  • Det klarer tankerne
  • Det giver et humørboost
  • Det øger din libido
  • Det dæmper angst

Stress er en hormonel tilstand der populært sagt giver os en ‘kæmp-eller-flygt’-reaktion, hvor hjernen sætter gang i en kædereaktion, som blandt andet ender med, at binyrerne producerer stresshormonerne adrenalin, noradrenalin og kortisol og den bedste måde af brænde disse stresshormoner af er ved at være fysisk aktiv.

​Få mit nyhedsbrev!

​​Få nyheder og tilbud direkte i din indbakke.
Jeg spammer ikke og du kan altid framelde dig igen.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0a405":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"0a405":{"val":"rgb(0, 145, 153)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0a405":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Tilmeld nyhedsbrevet nu!