Positiv psykologi anvendes på forebyggelsesområdet og de store skridt er overvejende kommet fra et perspektiv, der fokuserer på systematisk at opbygge kompetencer og IKKE på at korrigere svagheder.

Forskning har vist, at det er de menneskelige styrker, der fungerer mod psykisk sygdom: Mod, fremtidsrettethed, optimisme, interpersonelle færdigheder, tro, arbejdsetik, håb, ærlighed, vedholdenhed og en kapacitet for flow og indsigt, for at nævne nogle af dem.

Fremtidens forebyggelse kan med fordel baseres på videnskab om menneskelig styrke, hvis målsætning vil være at forstå og lære, hvordan man kan fremme disse dyder hos unge mennesker hvilket igen kan fremme deres styrke og modstandskraft.

Det vederkvægende ved positiv psykologi er, at det kan bruges til at verificere, at arbejdsglæde, mening og produktivitet går hånd i hånd. Hvis den enkelte kan finde frem til en ny og nyttig måde at rulle sig selv ud på i arbejdslivet, vil man opnå større tilfredshed og være svære at slå ud.

En af metoderne går ud på at kortlægge det enkelte menneskes karakter.

Ud fra 24 basale karakterstyrker – ord som kreativitet, nysgerrighed, mod, dømmekraft, flid, gavmildhed, empati, lederevner, selvkontrol, humor og åndelighed finder psykologien de fem mest udtalte egenskaber hos den pågældende, de såkaldte signaturstyrker. Når de er kortlagt, går metoden ud på at tale sig frem til, hvordan disse styrker kan udfoldes mest muligt.

  • Traditionelt har psykologi og ledelsesteori fokuseret på at overvinde svagheder. Men man kan bruge hele ens liv på at forsøge at overvinde svagheder. I positiv psykologi forsøger man, ligesom, Danske Bank har gjort til slogan at sige: ”Gør det, du er bedst til”.

Optimisme fører ikke automatisk til succes. Men forskning viser tydeligt, at optimister statistisk får et bedre liv en pessimister. Et hovedbudskab i positiv psykologi er, at optimisme kan trænes gennem små øvelser. Feks. hver dag at skrive tre gode hændelser fra dagen ned, på alle møder at bruge ca. 8 minutter på at fortælle om gode oplevelser eller at give en kollega en stor positiv overraskelse.

  • Pessimister fokuserer på det negative og forventer, at én ulykke vil fører flere med sig. Optimister isolerer det negative. Positiv psykologi tilbyder ikke mirakel
  • løsninger, der med et snuptag gør dårlige liv gode. Arbejdet med at træne optimisme minder på mange måder om en slankekur. For at få det resultat som man søger, skal idealerne hver dag efterleves og teknikkerne føres ud i livet – ellers er man hurtigt tilbage, hvor man begyndte.
  • En anden pointe er er, at det gode liv er svært at realisere alene. For en af de vigtigste veje til lykke er relationer. Mennesker er sociale individer, der får et bedre liv af at handle end af at tænke, og af at være sammen med andre end at være alene.

Forskning tyder på at metoderne kan anvendes i alle fag. For et eksempel opnår Københavns rengøringspatruljer større anerkendelse og jobtilfredshed, når de forbipasserende i højere grad ser det som en kunst at gøre rent. Ethvert job kan vendes til noget bedre og mere meningsfuldt. Målet med positiv psykologi er ikke nødvendigvis at arbejde mere, men at få det enkelte menneske til at udfolde sig på den bedst mulige måde.

Det kan føre til at nogle mennesker vælger at arbejde mindre. Som feks. direktøren der gerne ville have mere tid til at tage på fisketur og derfor blev postbud

​Få mit nyhedsbrev!

​​Få nyheder og tilbud direkte i din indbakke.
Jeg spammer ikke og du kan altid framelde dig igen.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"0a405":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"0a405":{"val":"rgb(0, 145, 153)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"0a405":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Tilmeld nyhedsbrevet nu!